Web
Analytics
Skip to main content

K-pengatips #2: Så skriver du en bra projektbeskrivning

Att beskriva sina projekt för att kunna söka stöd kan kännas komplext. Du förstår ju ditt projekt själv och har jobbat ett antal timmar på att komma på idén eller jobba fram materialet. Men när det kommer till att söka finansiellt stöd, kan det ibland vara obligatoriskt med en projektbeskrivning.

Att göra en projektbeskrivning är ett bra sätt att kunna visa andra dina planer och det ger också ofta en bättre möjlighet att kunna få de stödpengar du söker. För att andra ska förstå ert projekt så som NI har tänkt det- så att dom förhoppningsvis stödjer det med pengar - är det bra att kunna svara på frågorna som vi har listat nedanför. Svaren hjälper andra att förstå vad det är ni ska göra och om er budget verkar rimlig.

Ska du göra ett projekt och behöver tips på budget och kravet på egen finansering? Läs vår tipsartikel #1 om k-pengar här!


Vad skulle du själv vilja veta om någon bad dig om ett femsiffrigt belopp?

1. Vad ska hända, var ska det hända och varför ska det hända?
2. Vem ska få det att hända - vilka är ni och vilka ska ni samarbeta med?
3. Ansvar: Hur ska det hända - vem gör vad?
4. Tidsplan: När ska det hända och när ska ni arbeta med projektet?
5. För vem ska det hända - vilka ska ta del av ert projekt?
6. Hur ska ni använda de pengar ni får in? - Gör en tydlig budget!

1. Vad ska hända, var ska det hända och varför ska det hända?

Hur kan du berätta om ditt projekt så att andra förstår varför det är en grym idé? Det är lätt att tänka att andra ska förstå ens idé så som en själv förstår den. Men en person som läser om det du ska göra för första gången, kan inte förstå ert projekt lika bra som ni själva. Därför är det bra att vara tydlig, så att en undviker missförstånd. Den som beslutar om pengar har ett ansvar för att se till att pengarna används till det som är meningen med stödet. Genom att förklara ditt projekt på ett bra sätt för andra - då visar du också att du har koll på vad det är som ska göras. Då ökar du också chanserna för att någon ska vilja satsa pengar på det.

Exempel på frågor som kan besvaras i en projektbeskrivning:

● Är det ett disco? En teaterföreställning? En podd? En dokumentär? En festival? Skriv också mer än t.ex. “ett disco”, ge detaljer, förklara vilket typ av disco och så vidare.
● Varför valde ni det ställe ni har gjort? Fick ni låna det gratis? Är det vackert? Ligger det nära en spårvagnshållplats? Är det en bra scen?
● Hur kom du/ni på idén? Vad fick er att vilja göra det ni ska göra? Varför är det viktigt för er? Vill ni förändra någonting?

2. Vem ska få det att hända - Vilka är ni och vilka ska ni samarbeta med?

Att presentera de som medverkar i ett projekt är ett sätt att skapa förtroende hos den en söker pengar hos - de som beslutar om pengarna vill veta vem det är som söker pengar från en. Presentera dig själv/er själva (med förnamn och efternamn). Berätta vad du/ni gjort innan, hur du/ni träffades, vem som gör vad i projektet och andra saker som är intressant att veta om er. Presentera gärna andra som är med i projektet på något sätt - samarbetspartners, leverantörer, organisationer etc. Alla som är inblandade helt enkelt.

Tänk på att presentera dom ni samarbetar med och er själva med BÅDE namn och vilken roll personen har i projektet. Till exempel: “Salima Göransson - Skådespelare. Salima har varit med i vår teatergrupp i två år och gillar att spela roller där hon tillåts använda sin komiska förmåga”

Andra exempel att presentera er själva eller personer ni samarbetar med:

● “Efter att ha målat landskap med olja i fem år känner jag mig redo att ställa ut min konst.”
● “Jag har valt filmaren “Namn Namnsson” för att hon har en fisheye-lins och den typen av kamera som behövs för min dokumentärfilm.”
● “Vår teatergrupp består av Sara Sarasdotter, John Johnsson, Mohammed Muhammed och Shirin Shirin. Vi har spelat teater ihop sen mellanstadiet.”
● “Vi ska spela in musik med Dr. Caliente i hans studio för han har producerat dancehall sen 1997.”

3. Ansvar: hur ska det hända - vem gör vad?

Här berättar du om er plan för hur arbetet med projektet är upplagt. Den här frågan hänger ihop med projektets tidsplan.

I en del projektbeskrivningar är dom ihopslagna så att man samtidigt berättar vem som ska göra vad och vid vilken tidpunkt. För någon som ska bidra
med pengar är det viktigt att se att den som söker pengarna inte tror att en film filmar sig själv. Eller att artister helt plötsligt står på en festivalscen utan att någon har ordnat med bokning och backstage. Det är alltså bra att beskriva hur du/ni ska genomföra projektet.

Frågorna nedanför är meningen att få er att tänka kring ert eget projekt.

● Om det är en vernissage du/ni ska ha - vem bokar en lokal? Och när?
● Om du/ni ska sätta upp en egen pjäs - hur ska ni få det att hända?
● Om du/ni ska ha en spoken word kväll - hur gör du/ni då?
● Om du/ni ska spela in en skiva - hur ska det gå till?

4. Tidsplan: när ska det hända och när ska ni arbeta med projektet?

Här berättar ni om tidsplanen för ert projekt. Det kan ju se väldigt olika ut beroende på vad det är ni ska göra, så ni får anpassa det till just ert projekt. Här är några frågor som du kan utgå ifrån, så att ni kan skriva en tidsplan med planering, projektstart, produktion och genomförande. Googla om ni tycker det känns svårt, eller be någon om hjälp.


● När inträffar arrangemanget? (festivalen, pjäsen, uppläsningen, vernissaget etc)
● Hur och när kommer ni arbeta innan det är premiär? (t.ex. två månader innan börjar vi repa på onsdagar efter skolan)
● När ska ni börja med marknadsföring?
● När bokar ni artister, crew eller andra som ska medverka?
● När börjar du måla på tavlorna du ska ställa ut?

5. För vem ska det hända - vilka ska ta del av ert projekt?

Om ert projekt riktar sig till en publik är det bra att beskriva vilken publik ni ser framför er? Varför ni riktar er till den publiken? Och framförallt - hur når ni den publiken? Ibland kan en tycka att ens eget projekt är så bra att en glömmer bort att tänka på att andra måste veta att det finns - för att de också ska kunna tycka att det är bra.

● “Vi riktar oss till unga mellan 14-18 år för att de inte får komma in på konserter på krogen.”
● “Vi kommer att affischera utanför högstadie- och gymnasieskolor så att dom kan se våra affischer. Vi kommer också go crazy i den här tiktok-kanalen.”
● “Vi kommer att ha vår konsert i “lokal X” för där hänger alla ungdomar ändå, så då blir det lätt för dom att hitta dit.”
● “Det finns inga fester för ungdomar från xxxxx, därför vill se till att dom också kan gå på fest.”

6. Hur ska ni använda de pengar ni får in? - Gör en tydlig budget!

I en budget är det bra att vara tydlig, så att den du söker pengar av förstår vad du vill använda pengarna till. Det är ofta vanligt att en inte får gå med vinst när en söker pengar som kommer från stat/region/kommun. Därför är det också viktigt att se till att dina intäkter och utgifter är lika stora i budgeten - annars betyder det att du antingen har för lite pengar för att genomföra ditt projekt eller att du planerar att göra en vinst.

Om ni är osäkra på vad ni kan ta med i er budget - hör av er till dom ni ska söka pengar ifrån! Frågan är alltid fri.
Ibland kan till exempel en gratis lokal och ens egna arbetstid ses som intäkter. Kolla också igenom reglerna för stödet så att ni inte planerar att till exempel köpa in teknik, när stödet inte tillåter att köpa in teknik.

● Se till att det du listar i din budget matchar det du säger att du vill göra. Köp inte frukt om du har skrivit att du ska ha godisregn.
● Var tydlig! Skriv inte “lokal - 5000kr” utan skriv vilken lokal det handlar om. Har du en utgift för en tex en artist så skriver du inte “Artist - 4000kr” utan vilken artist det rör sig om. “Artist - Beyoncé - 1 000 000 000kr.”
● Bryt ner kostnaderna för varje kategori i budgeten om du kan. Har du en del i din budget som avser teknikhyra? Skriv då vad det är, t.ex att hyra ett PA, en projektor eller vad det kan vara. Har du övriga kostnader? - Förklara vad det är för kostnader, så att det är tydligt för den som ska ta beslut om att bevilja pengar till ert projekt.

Lycka till!

Taggar: K-pengar