Web
Analytics
Skip to main content

Checklista för att göra hållbara events

Med stöd av klimatforskning behöver olika branscher världen över nu få syn på och börja ta stegen mot en hållbar verksamhet. Detta för att kunna finnas kvar i en mer hållbar form, och sträva efter de globala hållbarhetsmålen. KulturUngdom samlar här ett antal punkter som är relevanta inom eventbranschen och kan efterföljas av de flesta events, stora som små. Listan är en samling från listor hos Naturskyddsverket, Live Green och Vision25, men säkert finns fler bra tips. Kan du komma på något?

I den här artikeln skriver vi om hållbarhet som social hållbarhet och ekologisk hållbarhet. Hållbarhet i sig handlar om att vara medveten om sina resurser och planera för att de skall vara kvar under en lång tid. Resurser kan vara allt från ekonomi, materiella saker, till energiämnen såsom bensin eller mat, människor, djur och natur! När vi funderar på hur vi ska vara hållbara så faller allt in i frågan om hur vi ska vara sparsamma och få vår jord och varandra att räcka så länge som möjligt.

1. Slösa inte på resurser

Med bakgrund av detta är resursslöseri självklart på toppen av vår lista. På ett event är det relevant att stänga av teknik som inte används eller inte ta/servera för stora portioner mat för att sedan slänga mycket av det för att du inte orkar äta. Resursslöseri är ett stort tema som återkommer fler gånger i den här listan.

När LED-lampor uppfanns så trodde många att påverkan på miljön skulle minska med LED-lampornas energisnåla bruk jämfört med de äldre lamporna. I själva verket gjorde det minskade klimatavtrycket att arrangörer på stora musikfestivaler istället dubblade användandet av lamporna då de kunde "kosta på sig" en bättre ljusshow med samma klimavtryck. På många sätt är det våra mindset som gör att vi arrangerar ohållbart. Många vill helt enkelt skapa den fetaste upplevelsen möjligt. Det svåra, och det roliga, är dock att vara kreativa med våra resurser.

Fler tips:

• Arrangera på dagtid, spar på el från ljus

• Kartlägg dina resurser så att du kan hålla koll på ditt utsläpp, då kan du också se vart du behöver göra ändringar. Gör en energiplan eller en hållbarhetsplan.

2. Mat

Planerar du att servera mat på ditt evenemang - till besökare eller personal? Då finns det många sätt att hålla sig till de miljövänligare alternativen. Mat som är producerad i närheten är långt ut på hållbarhetsskalan. Mat som är vegansk och baserat efter säsong är också bra riktlinjer.

På många sätt handlar det om att identifiera de sämre alternativen och se vart du kan göra förändringar. Olika miljömärkningar såsom KRAV, Fairtrade eller MSC kan också hjälpa dig välja rätt.

Gör veganskt/ vegetariskt till ett standardval genom att lägga de längst upp på menyn eller uteslut kött helt. Vill du hitta "grönare" kött så kan det finnas restauranger som lagar mat på svinn/ räddade råvaror. Kika vad som finns lokalt! Är det närproducerat och inte varit med om transporter kan även vilt vara ett bättre val.

Engångsartiklar ökar risken för nedskräpning och är ett resursslöseri. Det är bättre att opta för porslin eller att servera mat som kan ätas direkt ur handen. Gäller även servering av vatten: uppmuntra besökarna att ta med egna vattenflaskor!

Måste du handla engångsartiklar kan du välja produkter som är hållbarhetsmärkta med exempelvis Svanen, Bra miljöval eller EU Ecolabel.

3. Transport

Alla vet att det är dåligt för miljön att flyga och åka bil, men hur gör vi som arrangörer det lättare för deltagare att anlända med tåg eller buss?

Planera in start- och sluttiderna till evenemanget så att de klickar väl med kollektivtrafiken. Du kan även informera om närliggande hållplatser och tidtabeller till alla deltagare innan evenemanget. Med ett arrangörsschema planerat i tid är det mycket möjligt att undvika att behöva flyga in artister från världen runt.

4. Tillgänglighet och social hållbarhet

Levande saker som människor, djur och natur är också stora resurser och därför ingår de i den sociala hållbarhetsbiten.

Om du har ett event vill du väl att de flesta skall känna sig välkomna? Då måste du även walk the talk. Detta kan innebära att ha en plan för jämställdhet, tillgänglighet och för att motverka kränkande beteende. Dels så ger du dig själv och alla som arbetar på ditt event en känsla av trygghet, ni är också beredda på hur ni ger stöd om en kränkande behandling uppstår under evenemanget, till exempel att någon säger något rasistiskt, sexistiskt eller funkofobiskt.

En del av tillgänglighetsarbetet är även att göra din lokal tillgänglig för gäster med olika typer av funktionsvariationer. Se till att alla utrymmen går att komma fram genom med rullstol. Går inte det, se till att det finns ramp en kan låna. Gör det tydligt för alla besökare vart de skall vända sig i dessa frågor, en skylt vid entrén eller ett nummer att ringa redan i inbjudan (se punkt 7). Finns det begränsad framkomlighet i lokalen kan det vara läge att lyfta frågan med hyresvärden som kan behöva anpassa lokalen då den är för otillgänglig.

Tillgänglighet på ett event är en demokratisk fråga som handlar om öppenhet och medvetenhet. Så länge du och de som arbetar på evenemanget är införstådda med tillgänglighet är inte den frågan något som kommer i andra hand, utan det är med från uppstarten. 

Till sist behöver du ta hänsyn till miljön runt omkring eventet. Kommer buller-nivåerna vara enligt lagliga standards för de närboende omkring platsen för eventet? Ta hänsyn till och ha en bra dialog med de i närområdet så kommer förhoppningsvis inga sura miner att uppstå.

5. Merch och produkter

Ska du sälja merch på ditt event eller ska de som arbetar bära särskilda kläder för att bli mer synliga?
Om saker produceras för ditt event tillkommer ännu mer ansvar. Dels så måste du tänka på hela produktionskedjan; vart materialet kommer ifrån, att pengarna fördelas rättvist för produktionen, inte innehåller miljöovänliga källor och gärna kommer från återvunnet material.

Men det är inte helt enkelt att hitta rätt miljö-och hållbarhetsmärkningar av alla tusentals som finns där ute. Tyvärr försöker dessutom vissa företag, som använder sina egna märken, att vilseleda konsumenter genom luddiga mål och osäkra kontroller. På konsumentverkets hemsida kan en anmäla just sådana företag då det bryter mot lagen!

Efter produktionen är livslängden på din produkt en avgörande faktor i hållbarhetssynvinkel. T-shirtar som har årtal tryckta på dem, såsom många volontärplagg till stora festivaler har, blir de inte återanvända året därpå och nya måste tryckas.

Hade de istället tryckts utan årtal på kanske överblivna eller "återskänkta" t-shirts hade kunnat återanvändas under en lång tid.
En inspiration är Öland Roots 2021 när de vände på produktionen och tog second hand-plagg ifrån trakten för att trycka loggan på. Så smart och hållbart!

6. Sophantering

Sopsorterar du redan hemma bör det inte komma som ett undantag att göra det på ditt event med. Något som däremot kan glömmas bort i planeringen är just tid för avfallshantering - någon kommer behöva frakta bort de där soporna och panta burkarna! Platsen skall se likadan ut eller gärna bättre än när du hittade den.

Gör det tydligt och enkelt för besökarna att hitta till och sortera sitt avfall, genom märkningar och att ställa fram avfallshanteringen där den syns och behövs. Du kan även göra tävlingar eller poängssystem som inkluderar sophanteringen för att aktivera besökarna - var kreativ!

7. Marknadsföring och kommunikation

Tillbaka till den långa planeringstiden innan ett event, när inbjudan och vidare marknadsföring skall ske.
I själva inbjudan till evenemanget kan du dessutom tipsa om sätt att ta sig fram kollektivt, vem att kontakta för frågor om tillgänglighet och annan bra kunskap att ha för att ta sig fram på ett hållbart sätt.

I din kommunikation kan du även lyfta fram hur ni har tänkt på hållbarhet i eventet, för att försöka påverka andra att kanske göra likadant i framtiden. Försök lyfta hållbarhet som något roligt och en trend en kan haka på! (Även om det bör vara mycket mer hållbart än att vara en "trend").

Hållbarhet skapar nya förutsättningar för att vara kreativ och en problemlösare. Gör ditt event till ett bra exempel på hur vi ska hantera klimatomställningen kulturellt!

8. Våga talk the talk!

Är du på en arena där det finns gamlingar som sitter på status quo och säger att allt kreativt är orimligt?

Genom att våga snacka om hållbarhet ställer du förväntningar och krav på att agera bättre. Till exempel kan du ställa frågor om deras eget hållbarhetsarbete. Vilken typ av energi används i huset? Kommer den från förnybar källa? Kartlägger de sitt hållbarhetsarbete? Finns det en energiplan? Hur arbetar de med att bli bättre i framtiden än vad de är nu?

Släng till dem lite fakta om klimatet, hänvisa till organisationer som Fridays for Future, Jordens vänner eller Naturskyddsföreningen, be dem att göra egna energimätningar/utsläppsmätningar för att själva börja agera som organisation. För det finns faktiskt inga ursäkter.

Listan uppdateras om tips kommer in, eller nya tankar inom sfären av hållbarhet.


Naturvårdsverket, FNs klimatpanel: Det är bråttom med klimatåtgärder (Mars 2023)

Powerful thinking: The show must go on report (Rapport om hur stora utsläpp som liveevent gör sig skyldig för)

Live Green MasterClass. https://www.livegreen.se/masterclass/ 

Tips: Vision25 är en organisation som vill utbilda och samla eventarrangörer under löftet att ta till en del åtgärder för att reducera utsläpp till 90% vid 2025. Här kan du läsa deras "Code of Conduct" (som är på Engelska):  https://www.vision2025.org.uk/wp-content/uploads/2022/10/Green-Events-Code_Launch.pdf

 

Taggar: Event

Relaterade artiklar