Web
Analytics
Skip to main content

5 tips för att nå ut med din musik

Magisk, men full av gatekeepers - här listar KulturUngdom 5 sätt att undkomma svårigheterna i musikvärlden, och nå ut.

• Erfarenhet på scen

Ingen förväntar sig att någon ska vara en fantastisk liveakt den första kvällen den står på en scen. Erfarenhet innebär att ha genomfört både bra och dåliga spelningar, men inte bli rädd för att fortsätta. Erfarenheten kommer även ge dig insikter i vem du är som artist, hur du är framför publik, vilka låtar som funkar vart, vad som är populärt och vad som ingen verkar gilla. Anmäl dig till sammanhang som Imagine Västra Götaland, UKM eller Livekarusellen för en chans att möta publik och skaffa just erfarenhet. Lokala barer och caféer kan även vara till stor hjälp genom open mic, open stage eller öppen scen- kvällar.

• Få ut ditt sound

Internet har gjort musikbranschen mer tillgänglig vilket gör att fler musiker släpper musik oftare. Pressen på att släppa sin musik digitalt och nå de breda massorna kan hanteras på många olika sätt. Kanske väljer du att släppa bakom en betalvägg (såsom med Apple Music/Itunes eller Amazon), eller så väljer du att släppa på ställen där streamsen kan bli som störst, men då även gratis för de stora massorna.

Medan de klassiska sajterna Youtube och Soundcloud har inbyggda system för att ladda upp musik kräver Spotify, Amazon och Itunes att du går via en så kallad digital distributör eller aggregator. De flesta är belagda med en avgift men de finns även de som är helt gratis. När du använder dig av gratis aggregatorer får du oftast inte behålla din royalty, alltså rätten till ersättning för antalet streams. Exempel på stora aggregatorer är DistroKid, Bandcamp, Amuse eller Ditto Music. Det finns många fler där ute med olika typer av upplägg, så läs på innan du väljer.

När du har släppt din musik online kan du bli medlem på STIM om du är musikskapare eller SAMI om du är medmusiker på ett inspelat verk, eller båda två. Det är på dessa sidor som du registrerar dina låtar för att få ersättning för streamad musik.

En till möjlighet för att få ut din musik kan vara att bara släppa på CD eller LP. Detta är ovanligt men kan vara en strategi. Om du väljer att endast släppa analogt blir det ännu viktigare att tänka på du ska nå din publik. Tänk på hur dina sociala medier kan samarbeta med din merch (i form av CD, LP eller annat). Och - du är alltid välkommen till KulturUngdom om behöver tips och vägledning.

• Utrustning

En svår gatekeeper inom musik kan vara kostnaden för utrustningen. Ibland lånar studieförbund ut instrument till de som vill starta ett band, och på gymnasieskolor med estetiska linjer finns garanterat ett instrumentförråd.

Ibland arrangerar vi på KulturUngdom workshops och aktiviteter i att reparera eller bygga instrument från scratch, bland mycket annat. Följ oss på Instagram för att inte missa några nyheter!

• Arrangera själv

Får du aldrig spelningarna eller är det torftigt med möjligheter i din stad? Det är inte ovanligt att kreativa personer tvingas vara sina egna managers och får skapa möjligheterna de själva vill ha. Här behövs projektledning från din sida. Vilken venue blir det och vilka krav har den på dig som arrangör? Ska du ha andra akter? Ska det vara band som liknar dig eller skall evenemanget ha ett tema?

Glöm inte att k-pengar kan sökas för arrangemang av musikevent.

• Konsumera massor av musik!

För att veta vem du är musikaliskt, måste du även veta vem du inte är. Ett tips för att hitta inspirationen till din artistpersona, den nya låten eller nya axelplocket av akter till ditt event är att konsumera massor av musik - även den musik du inte tycker är bra. För kanske blir även det en inspiration.

Sammanfattningsvis

1. Skaffa erfarenhet genom att spela live - hitta publiken!

2. Få ut din musik på sättet som passar dig!

3. Utrustning kan delas på eller byggas själv

4. Arrangera ditt egna event och attrahera en specifik publik

5. Inspireras av ditt egna musiklyssnande

Taggar: Musikvideo, Musik