Pröva på performance under Coronatider
Är du nyfiken på att utforska performance? Under tre onsdagar i rad kommer ni få möjlighet att göra tre olika performances med hjälp av performance / scenkonstnären Emelié Sterner med start imorgon.
Varje tillfälle kommer bestå av en instruktion, en slags regel, som ni utgår från när ni gör er performance. Exempel: Skriv ner på ett papper allt du tänker på under en minut. Tejpa upp lappen någonstans utanför ditt hem. Gemensamt för alla dessa instruktioner är att det är ”snabba verk”, alltså att utförandet inte nödvändigtvis behöver ta så lång tid att planera och genomföra. Kom ihåg att det är din performance - Du bestämmer hur du vill tolka instruktionen. Självklart är det välkommet att arbeta kollektivt om en vill det.
Formel: Aktion + Tid + Rum + Kroppslig närvaro = Performance
En performance kan äga rum vart som helst och närsomhelst. En performance kan pågå länge eller under en kortare stund. En performance kan framföras med eller utan åskådare/deltagare.
En skulle kunna säga att en performance äger rum när den pågår. Att någonting händer under en särskild tid. Konstnärens närvaro eller att verket kommer i kontakt med en publik skulle kunna förklara ifall det är en performance. Hur behåller vi lekfullheten och nyfikenheten till skapandet i den märkliga vardag vi alla just nu tvingas leva i? Fundera lite på hur din vardag ser ut. Rör du dig annorlunda på stan, städar eller stökar du ner ditt hem nu när tiden tillbringas mer hemma eller har du funderat på om/hur viruset påverkat dina relationer? Genom att uppmärksamma ”vardagen” kan du inspireras till att forma nya tankar och idéer eller bygga på ett redan påbörjat arbete. I stunder av isolation och avstånd till varandra - Vad ser vi och vad GÖR vi?
Jag heter Emelié Sterner och är performance/scenkonstnär baserad i Göteborg. Det är jag som har formulerat dessa instruktioner och kommer genomföra dem tillsammans med andra peppade. Avslutningsvis vill jag dela en inspirerande performance med er. Ett verk som leker med rojalistisk kostymhistoria i kombination med riktlinjerna kring avstånd under Coronatider.
Lina Berger och Jasmijn Kooijman - Corona performance (2020)
corona_performance from Lina Berger on Vimeo.
Intervju med Emelié Sterner
Vem är du?
Hur svarar jag på en sådan fråga... Jag jobbar med performance främst inom scenkonstfältet. Är ena halvan av scenkonstduon Slip of the Lip, verksamma i Göteborg. Har en bakgrund som skådespelare och vurmar för den fria scenkonsten. På senare år har jag intresserat mig för att skapa mer gränsöverskridande arbeten och känt att mitt konstnärliga uttryck är kopplat till performancekonst snarare än teater.
Vad är ditt första möte med performance?
Vi hade ett introducerande performance-block i gymnasiet i Umeå. Tyckte mest det var konstigt. De externa föreläsarna berättade att de i ett verk doppat döda fiskar i filmjölk och det var liksom det. Men sen då, tänkte jag. Var är berättelsen? Jag fick inte ihop det och jag kände mig väldigt provocerad. Hur som helst fick vi chansen att pröva på performance. Jag kommer ihåg att vi kallade vårt framförande ”Morgondramer i istappning” där vi på en vinterklädd skolgård stod i morgonrockar och tvättade håret i stora plasthinkar. Det är ofta i de stunderna av förvirring i kombination med fascination som jag märker ett växande intresse i ämnet. Det var så udda för mig att höra om de filmjölks-dränkta fiskarna. I samma veva gick jag på en utställning med Paul McCarthy (2006) på Moderna Muséet i Stockholm. Jag blev så provocerad. Tyckte allt var äckligt och fult. Samtidigt infann sig den där fascinationen - På samma sätt som det återberättade performancet. Någonstans här såddes ett frö för mitt intresse för konst och performance.
Vad är det bästa med performance tycker du?
I utförandet känner jag mig fri i att skapa inom den formen - för mig känns det också naturligt att där möta konstnärer från andra praktiker. Inom teaterformen har jag känt mig mer låst på nåt vis, att vi är uppdelade i våra konstnärliga bakgrunder. Ofta när jag jobbar eller upplever performance uppskattar jag att få ta del av en mer abstrakt berättelse. Genom mitt arbete med danskonstnären Tanja Andersson, Slip of the Lip har jag börjat intressera mig för danskonsten mer och mer. Tidigare har jag lutat mig mot teaterreferenser men genom performancekonsten kommer jag i kontakt med ett bredare fält. Superinspirerande.
Varför tycker du att fler borde testa på performance?
Fler borde testa men också uppleva performance om en inte gjort det. Det är en bred konstform och här tror jag att vi kan inspireras av varandra. Så här tänker jag: Oavsett vilken konstnärlig bakgrund du har eller om du inte har gjort konst innan så kan du undersöka och laborera på denna plattform på ett annat sätt än vad du annars gör, så har det varit för mig. Jag som kommer från skådespeleriet har uteslutande satt min kropp i huvudrollen på de performanceverken jag gjort. På det senaste har jag börjat arbeta mer med objekt som får ta en större roll av min performativa akt. Jag ställde exempelvis ut en bänk som en del av min performance. Det är spännande att utmana sig själv och sina synsätt. I konstnärliga processer är det lätt att drabbas av prestationsångest. Särskilt när en ska pröva på något helt nytt.
Vad är ditt bästa tips för att slippa prestationsångest?
Någonting ska alltid vara första gången för ALLA. Nya utmaningar medför många känslor, däribland jobbiga tankar som kan innebära att du värderar dig själv negativt. Jag tror det är viktigt att vara ödmjuk mot sig själv. Det är okej att tvivel finns, det betyder att du reflekterar. Det är när tvivlet får övertag och förvandlas till prestationsångest som det är dags att försöka stoppa den tankeverksamheten.
Om du självmant kastat dig in i ett nytt sammanhang - Varför valde du det från första början?
Antagligen för att du ville, var nyfiken och för att du tror det är kul. Gå tillbaka till den känslan. Sen bara kör - och här kommer det fina: Du behöver inte maxa. Du kan också köra lugnt, oavsett har du prövat och det i sig är något att skåla för!