Skip to main content
28 juni 2023

Reflektioner från CPH Stage

I våras lanserade vi en utlysning för ett internationellt utbytesprogram i Köpenhamn, i samarbete med KulturUngdom och Gothenburg Fringe. Vi sökte en ambitiös scenkonstnär som ville ta del av Danmarks största teaterfestival, CPH Stage. Vår medlem, Vida Vojić, blev den lyckliga utvalda. Hon har nyligen återvänt från en inspirerande långhelg i Köpenhamn, fylld med nya intryck, möten och erfarenheter. Läs hennes reflektion från utbytet nedan.

Jag kom nyss hem från en fantastiskt solig och upplyftande långhelg i Köpenhamn! Genom Kulturungdom fick jag äran att delta i ett utbyte mellan Gothenburg Fringe och CPH Stage. Så tacksam är jag för detta!

CPH Stage är en av de största scenkonstfestivalerna i Europa. Jag blev inbjuden att delta i ett "Emerging Artist and Producer"-program som CPH Stage arrangerar i samband med "CPH Stage International Days". Det är ett initiativ för att bjuda in och lyfta fram framväxande scenkonstnärer och producenter i Skandinavien som har ambitioner att sprida sin konstnärliga verksamhet internationellt. Genom programmet fick de utvalda konstnärerna delta i förberedande workshops samt coaching av varsin professionell och internationellt verksam producent. Utöver detta fick vi gå gratis på alla föreställningar, offentliga samtal och presentationer. De lånade ut varsin cykel till oss alla, och det arrangerades mingel och party för att uppmuntra till utbyten och nätverkande bland alla på festivalen. 

Festivalens inbjudna kom från olika hörn av världen och från olika områden inom scenkonsten, och det kändes som att alla var på hugget socialt, vilket var intensivt och väldigt skoj. Det var helt enkelt lätt och naturligt att träffa folk och konversera. Det blev en helg full av spännande möten, samtal och nya kontakter som säkert kan leda till samarbeten i framtiden. Det är så bra att dessa initiativ tas - många unga konstnärer upplever konstvärlden som en massa stängda dörrar för de som inte redan har en fot inne. Att CPH Stage faktiskt öppnade dörren för ett helt gäng unga konstnärer - och dessutom lyfte fram oss under offentliga tillställningar och uppmuntrade etablerade producenter och kulturarbetare att prata med oss - tycker jag är ett otroligt initiativ. Som någon som har tidigare erfarenhet av musikscenen - en scen som på många håll fortfarande fungerar någorlunda autonomt, och därmed spontant och flödande - upplever jag att scenkonstfältet i jämförelse kan vara ganska tufft att komma in i. Det kan nog bero på dess natur eftersom att scenkonsten ofta innefattar större ensembler, längre produktionsperioder och därmed blir dess kostnader högre vilket gör att finansiella medel blir ett måste. I och med att kulturmedlen förblir begränsade finns det då självklart en risk att det blir en känsla av tävling mellan aktörer, snarare än samhörighet. Detta kändes också som något Emerging Artist-programmet aktivt försökte motverka genom att istället betona hur viktigt det är att vi stöttar varandra, bjuder in och värderar internationella utbyten.

Jag har ett intryck av att scenkonstvärlden ofta ser mycket annorlunda ut från land till land. Jag upplever att scen- och performancekonsten inte är särskilt utbredd i Sverige. I mitt fall har det många gånger faktiskt visat sig enklare att få spelmöjligheter i utlandet än i Sverige. Det kan ibland kännas lite ironiskt när man söker finansiellt stöd och då måste bevisa att man som svensk konstnär främst är verksam i Sverige, för vad gäller scenkonst så är det inte alltid det finns möjligheter, särskilt inte tidigt i ens karriär. Vad jag upplever finns det inte särskilt många mindre scener med löpande verksamhet som enkelt kan välkomna framväxande konstnärer. Jag var därför väldigt glad att se ett sådant här initiativ på CPH Stage och jag är så tacksam att Kulturungdom och Gothenburg Fringe bjöd in mig!

Vida Vojić (aka vida voyage)
Hemsida: vidavojic.hotglue.me