Flera prisvinnare i Frame 2018 hade fått K-pengar
Frame filmfestival gick av stapeln under veckoslutet 20-22 april och slog publikrekord på bio Roy i Göteborg. Filmare i olika åldersklasser från runt om i VG-regionen visade sina kortfilmer och prisades i olika kategorier. Utmärkelser till ett värde av 200 000 kr delades mellan pristagarna och flera av dessa filmer var delfinansierade av K-pengar.
Vi slängde ut några frågor till de tre vinnarna Lily Malm, Christian Zetterberg och Gabriella Duraffourd.
Lily Malm tog bland annat emot KulturUngdoms Filmstipendium på 5000 kr.
Fotograf: Ann-Charlott Rugfelt Ferm/ Kultur i Väst
Lily Malm från Stenungssund vann pris för bästa film i mellanviktsklassen (16 -19 år) samt fick mottaga både KulturUngdoms Stipendium (5000 kr) och Filmbryggans fiktionspris (25 000 kr). Hon är också uttagen att tävla i Novemberfestivalen i Trollhättan.
Grattis Lily. Hur känns det att få detta erkännande?
Det känns jättekul att ett sånt personligt projekt blir uppskattat och uppmärksammat. Homofobi är fortfarande ett ämne som behöver bemötas och ställas till svars, så jag blev väldigt berörd av det fina mottagandet.
Berätta lite kort om din film och varför den var viktig för dig att göra?
“Incognito” handlar om ett lesbiskt par i ett hemligt förhållande. Med hjälp av bland annat dokumentära inslag från 1960-talets gayrevolution ger filmen även en inblick i de historiska händelser som än idag utmanar samhällssynen på sexuell avvikelse och samkönade förhållanden.
Innan jag drev igång med projektet hade jag precis blivit avklippt från en vänzon efter jag kommit ut till dem som homosexuell. Jag kände därför att jag behövde ett sätt att bearbeta händelsen på och bestämde mig för att uttrycka det med hjälp av experimentell filmkonst, där jag kunde fylla projektet med alla tankar jag hade och slippa bära på dem själv. Filmen blev därför väldigt viktig för mig och hjälpte mig att komma ut.
Är K-pengar är ett bra stöd för unga filmare?
Absolut! Man kommer långt på ert stöd och får dessutom massa nya kontakter. Eftersom det är så svårt för nybörjare att ta sig framåt i en så avancerad och främmande industri är jag jättetacksam för ert bidrag och tror att alla blivande filmskapare kommer känna likadant.
Hur upplevde du Frame Filmfestival?
Festivalen var väldigt spännande! Jag hade hunnit se flera av filmerna i andra sammanhang och det var kul att se vilka av dem som vann. Det var även kul att träffa på gamla vänner och bekanta ansikten!
Christian, Philip, Joshua, Moibe, Liselotte, Ellen, Vanessa vann många priser med sin film Skoldiscot.
Fotograf: Ann-Charlott Rugfelt Ferm/Kultur i Väst
En annan stor vinnare var Christian Zetterberg från Lerum vars film Skoldiscot tog hem fyra priser, bland annat för bästa film i tungviktsklassen (20-26 år). Också den filmen är uttagen för tävlan i riksfinalen Novemberfestivalen i Trollhättan.
Grattis till de många priserna, hade du räknat med detta prisregn?
Tack, Nej verkligen inte. Vi hade inte förväntningar alls. Vi besökte filmfestivalen med våra barnskådespelare och ville mest ge dem en häftig festivalupplevelse samt chansen att få premiärtitta på filmen de lagt ner all sin kraft i. Och nog fick de en festivalupplevelse värd att minnas alltid. Jag har drömt om att vinna Frame filmfestival sen jag besökte festivalen första gången när jag var 17 år gammal. Det är den första festivalen jag någonsin kom i kontakt med. Så den har en speciell plats i mitt hjärta.
Vad handlar din film om?
I skoldiscot, får vi under en kväll följa en ung pojke i sitt sökande efter mod när identitet, sexualitet och den första kärleken står i fokus.
Varför var det viktigt för dig att berätta denna historia?
Filmen bygger på sanna händelser ifrån ett skoldisco där jag jobbade och kände direkt en igenkänning till dilemmat som spelades upp framför mig. Jag har ett brinnande intresse för barnets perspektiv och har profilerat mig som en filmare med ungas berättelser i fokus. Så jag ville göra en film om denna händelse i syfte att använda den i utbildningssamanhang för att öppna upp diskussion kring ungas mod att våga vara sig själv samt väcka tankar och känslor kring det tabubelagda i att prata öppet om sexualitet i ung ålder.
Vad betyder K-pengar för dig som filmare?
K-pengar är ett fantastiskt stöd för unga filmskapare och andra kreatörer att få finansiering för att möjliggöra egna projekt. För mig har K-pengar hjälpt att finansiera ett flertal kortfilmer. Pengarna har bland annat gått till att tekniskt fullborda filmerna och på så sätt nå målet att kunna visa upp en färdig film som är visuellt attraktiv. Stödet har även använts till reseersättningar, mat på inspelningen och scenografi vilket hjälpt mina projekt att flyta på och bli färdigställda. Stödet har helt enkelt hjälpt mig att utvecklas och nå en bit längre i filmbranschen. Detta är jag mycket tacksam för.
Vinnare av publikens pris i 27+ klassen. Anna Bergion (Regissör) & Gabriella Duraffourd (Producent)
Fotograf: Ann-Charlott Rugfelt Ferm/ Kultur i Väst
I den äldsta åldersklassen 27+ tävlade producenten Gabriella Duraffourd med sin film Dreamlife. Filmen tog hem det prestigefyllda publikens pris.
Grattis till publikens pris i kategorin 27+. Hade ni kunnat tro på ett sådant mottagande?
Tack snälla! Nej, det hade vi verkligen inte! Speciellt som det var så många bra och fina filmer i vårt block som vi tävlade mot. Så det kändes fantastiskt kul, en stor ära att vinna publikens hjärta.
Berätta kort om er film och varför det var viktigt för er att göra den?
Filmen handlar om en nybliven mamma, Olivia, som lever ensam med sin dotter som hon har svårt att känna kärlek till. Förlossningsdepressionen mynnar ut i ett spelmissbruk där hon ständigt flyr in i en virtuell dataspelsvärld, som tar över hennes liv mer och mer. Det kändes som en oerhört viktig film att vara med och producera. När regissören Anna Bergion pitchade idén för mig kände jag direkt att ” det här vill jag se” men också ”det här vill jag visa”. En berättelse och en bild av moderskapet som sällan exponeras i offentligheten men som behöver belysas så alla som drabbas av samma situation förstår att de inte är ensamma. Dessutom är det ständigt aktuellt med berättelser ur kvinnors perspektiv.
På vilket sätt använde ni det stöd av K-pengar som ni fick?
K-pengarna gick rakt in i filmproduktionen. Vi hade flera i teamet från andra orter än Göteborg som behövde få resor och boenden betalda. Försäkringar, material, rekvisita, hyra av skåpbilar och lunch till teamet var andra kostnader vi hade.