Skip to main content
22 aug 2024

Från Kultur Ungdoms filmdag till internationella filmfestivaler

På Kultur Ungdoms filmdag i juni i år visades filmen "Om du visste", producerad av Kevin Orellana Jansson, tillsammans med Filip Slotte. Filip är också manusförfattare till filmen, och spelar dessutom huvudrollen. Vi tog ett snack med honom efter sommaren - det visade sig att filmen kommit med på flera internationella festivaler! Så vi satte oss ner och frågade om filmen, men också om vad han har för tips för att komma med på filmfestivaler utomlands. Nyfiken på svaren? Nu dyker vi in! 

1. Filip, du är manusförfattare och producent men har också huvudrollen i filmen "Om du visste". Var det svårt att ha alla roller på samma gång? Eller var det en fördel?

Jag skulle nog säga att det enbart var en fördel, dock blev ju mängden jobb betydligt mer. Under manusprocessen gjorde jag ju på sätt och vis även en stor del av mitt karaktärsarbete som skådespelare och eftersom projektet hade en så pass personlig förankring kände jag även att det var lämpligt för mig att producera. Jag ville hjälpa till så mycket det gick och försäkra mig, samt alla inblandade, att projektet kommer att bli av och nå ett slutresultat som alla som lagt tid på projektet kunde känna sig nöjda med. Det var väldigt viktigt för mig.Då idén föddes visste jag knappt någonting om varken att skriva manus eller producera film vilket absolut ledde till en del sömnlösa nätter, men sakta men säkert så fick man grepp om saker och ting samt lyckades etablera ett slags arbetssätt som passade mig.Det som betryggade processen var ju att jag inte var ensam i allt. Jag hade ett fint samarbete med Kevin Orellana Jansson som producerade filmen med mig, och som gjort detta tidigare också, vilket kändes tryggt. Även regissörerna för projektet - Christoffer Tambour och Viktor Wiberg, hade innan projektets start två kortfilmer i ryggen med gott resultat, vilket gav mig en försäkran att det kommer bli bra. Dock var jag trots detta såklart orolig att filmen inte skulle bli som tänkt så jag försäkrade mig om att ge allt jag hade.

2. Berätta lite kort om filmen.Filmen handlar om en ung finlandssvensk man som tvingas möta sin förträngda barndom då värnplikten kallar. Temat i filmen är en slags "coming of age"-berättelse med hjärtat i en mor och son-relation. Både handlingen och tematiken härstammar från min finländska barndom och blev i slutändan ett sätt för mig att rikta min uppskattning till vad min egna mor gjort för både mig och min familj.Det viktigaste i manusprocessen var att hitta en balans mellan att den personliga kärnan hölls sann och att strukturera berättelsen så den samtidigt blev mottaglig för en publik. Det sista jag ville var att det skulle bli en film som enbart berör mig, min mor och min familj. Det var en konstant avvägning, men jag tror i slutändan det blev en fin balans. Den personliga kopplingen känns av men sträcker sig längre än så, det finns utrymme för en publik att få sin egen personliga upplevelse.

3. Nu har filmen kommit med i tävlan på en filmfestival på Irland och en i Frankrike. Vill du berätta för oss hur man hittar till internationella filmfestivaler - var söker man? Kostar det något att anmäla sig ? Vart ska man börja?Absolut, viktig fråga. Det är inte en lätt uppgift att förstå sig på hela festivalmarknaden och distributionen. Det är något jag själv lär mig nya saker kring hela tiden, och det skiljer sig enormt från projekt till projekt.En bra plats att börja är att leta upp en film som påminner lite om din egen. Det kan vara liknande handling/tematik, liknande miljöer eller bara en liknande vibe eller känsla som stämmer in på ditt projekt. Googla dig fram genom diverse sökord eller kolla på distributörers hemsidor, kolla upp filmer det gått bra för, var de spelat och vad för slags filmer de är. Hittar du någon likhet med ditt egna projekt så kan det vara värt att söka samma festivaler som de spelat på. Kolla noga upp vad festivalerna har för krav på premiär och strukturera en strategi utifrån er budget, de flesta kostar pengar att söka in till men det finns faktiskt en hel del gratis med. Regler uppdateras konstant, så läs noga igenom festivalens riktlinjer och regler innan du söker in.Jag vill understryka att detta tar tid att lära sig och varje film har sin egen “rätta” stig, därför finns det distributörer, experter inom detta. Om detta är bland de första filmer du/ni gjort skulle jag faktiskt ta hand om det själv så man lär sig. Om man är något mer erfaren och har viss kunskap om denna process kan det vara en bra idé att försöka nå ut till distributörer och sales agenter. Dock, om man inte själv har den kunskapen så tvekar jag på att det skulle bli ett bra samarbete; oftast vill dessa aktörer att du själv har lite idéer och förslag att komma med.

4. Om den som läser vill komma med på internationella filmfestivaler, finns det någonting man bör tänka på när man skapar sin film?Det finns för och nackdelar med allting. Jag skulle säga att det är en bra idé att ha ett visst tänk kring var potentiellt filmen skulle kunna spela redan innan man spelar in, men skulle nog avråda från att göra en film specifikt för någon festival. Debatten kring längd är en stor del med och i regel så är det absolut lättare för festivaler att programmera filmer desto kortare de är. Festivaler lägger upp alla program i block och om din film är längre så tar den större plats i deras program och är därför svårare att ta in. En "sweet spot" enligt branschpraxis för en kortfilm är att filmen helst inte bör överskrida 15 minuter. Dock finns det flera filmer varje år som överskrider det och tar sig väldigt långt ändå, så det är verkligen inte kört om din film är snäppet längre. Men återigen, det beror på vad målet är och vilka festivaler ni väljer att prioritera.Det är också en budgetfråga, längre filmer med flera karaktärer, flera locations och flera inspelningsdagar är ju såklart dyrare och svårare att få till, så ifall ni känner att berättelsen ifråga kan gestaltas på ett enklare sätt, så varför göra det svårare för sig då? En viktig sak att ha i åtanke när det kommer till längd är något som Mike Plante, programmerare på Sundance, sammanfattade kring detta: "Ju längre din film är desto mer synliga blir alla de små misstagen man gjort." Ifall skådespeleriet, fotot eller något annat inte är på topp så kommer det ta emot lite extra att titta på den om det skulle vara en längre film.Det handlar väl egentligen om att, helt ärligt, faktiskt avväga om filmen håller måttet för att kolla på. Kör feedbackrundor och testvisningar med olika grupper som erbjuder ärlig feedback och testa er fram. Ifall ni verkligen känner att det inte går att berätta filmen på ett enklare sätt så kör och ta risken ändå skulle jag säga. Hellre en bra film med längre längd, än en sämre och osammanhängande film med kortare längd. Vad behöver berättelsen?Avslutningsvis skulle jag säga att något som är enormt viktigt är att allting runtomkring filmen signalerar att ni vet vad ni skapat. Allt material så som logline, synopsis, affisch, trailer, utvalda stillbilder, osv. ska kännas proffsigt och som en enda helhet. Sånt är inte heller lätt att få till och kan ta tid, men det är det värt. Här kan feedbackrundor och diverse testvisningar hjälpa till mycket. Ta hjälp av en publik så förstår man oftast mera kring sitt egna projekt. Filmen är ju tänkt för en publik ändå så det är viktigt att det kommuniceras rätt.

5. Går er film "Om du visste" att se här i Sverige någonstans?

Dessvärre inte i nuläget. Vi har fortfarande cirka 6 månader kvar av vår festivalrunda, men sedan ska filmen lanseras online. Vi har lite krokar ute i dagsläget, men inte något jag än kan annonsera. Snart blir det dock dags och det ser jag verkligen fram emot.

6. Är det fler festivaler planerade utöver Irland och Frankrike?

Det finns fortfarande lite festivaler kvar på listan men vi vill inte jinxa något, så jag håller det osagt. Håller tummarna att dessa kommande festivaler för med sig lite momentum här i slutklämmen. Spännande att se!

7. Kan du ge oss tips på tre filmer som inspirerat dig som manusförfattare och som du tycker att alla bör se?

Detta är den svåraste frågan hittills! Det känns som att denna fråga lätt känns så definitiv, som dessa verk för evigt är kopplade till min identitet och bakgrunden till allt. Hursomhelst skulle jag säga att bland annat dessa tre har inspirerat och levt kvar hos mig ända sedan jag kan minnas: Ungdomsserien Skins, The Place Beyond The Pines av Derek Cianfrance (och i princip alla hans andra verk) och Moneyball, för vem älskar inte en bra underdog story.

Vi säger TACK för pratstunden och lycka till med er film!

Nyfiken på filmen? Se trailern här!