
Hur var Scenkonstbiennalen?
Varför ska en åka på en scenkonstfestival? Vad får en ut av det som ung scenkonstnär? Andreas Bertholdsson åkte med KulturUngdom till Scenkonstbiennalen, en nationell festival med samtal och årets bästa teater- och dansföreställningarna i urval av Scenkonstbiennalens jury. Vi ställde Andreas några frågor om hur det var.
Vem är du?
Jag heter Andreas Bertholdsson, är 24 år och uppvuxen i Falun men bor och lever sedan fyra år tillbaka i Göteborg. Jag studerar för närvarande till internationell kulturprojektledare vid kulturverkstan, som enligt mig utbildar Sveriges bästa projektledare. Förutom studierna så frilansar jag som skådespelare och driver scenkonstkollektivet Teater Kanske tillsammans med elva andra skådespelarkollegor.
Mitt intresse för teater och scenkonst började i tidig ålder. Som barn tog mina föräldrar med mig på diverse olika föreställningar. En av dessa föreställningar var Grabbarna på bruket, en omarbetad version av Wahlbergs Söderkåkar. Jag var helt hänförd av teatern och Anders Kling, den skådespelare som gjorde Johan den fattiga broden. Han blev min första förebild, och även om jag inte förstod det just då hade fröet att bli skådespelare såtts inom mig. Efter gymnasiet gick jag på Skara Skolscen där jag förstod att det är det här jag vill och måste göra.
Varför ville du åka med KulturUngdom till biennalen?
Jag försöker att frekvent gå på teater och scenkonst MEN det finns två saker som ibland gör det svårt. Det ena är pengar och det andra är tid, två aspekter som jag antar att många studenter måste förhålla sig till. Jag skickade in en ansökan för att jag under några dagar ville ta del av några av dom bästa teaterföreställningarna i Sverige, bli inspirerad och vidga mitt kontaktnät.
Fick du någon aha-upplevelse?
Sundsvall var en mycket större stad än jag trodde.
Om en är ung och ny inom scenkonsten, ska en åka till biennalen då? Vad tycker du att man får ut av det?
Jag tycker absolut att en ska åka till biennalen. Som jag nämnde tidigare är det ett väldigt bra sätt att träffa nytt folk och låta sig förundras och inspireras av grymt bra föreställningar. En får ta del av intressanta diskussioner om scenkonst men också våra olika yrkesroller som producent, skådespelare, ljudtekniker eller vad en jobbar med på eller runt scenen.
Vad tyckte du var bäst med biennalen?
De bästa var att få se så mycket bra teater. Föreställningen Biet i huvudet i regi av Nora Nilsson var välspelad, komisk, lekfull men allvarlig. Helt klart biennalens höjdpunkt för mig.
Något annat du skulle vilja dela med dig av?
Om ni får chansen att söka om att få åka med KuturUngdom nästa biennal tvekade inte, ta den fantastiska möjligheten och sök. OBS! Glöm inte att ha bekväma kläder och sköna skor.
Läs också Daniéla Frykstrands reflektioner kring biennalen här: "Någonting måste gå sönder, spricka eller så ska det till ett vapen"