Val och prioriteringar med Revet Scenkonst
Revet Scenkonst sätter upp föreställningen Valet, en surrealistisk humorpjäs där publiken är med och bestämmer. Vi haffade Dan Andersson, Annelie Horáková Eriksson och Osborne Petersson för att få veta mer kring föreställningen och hur det är att som ung driva en frigrupp.
Hur länge har ni drivit Revet Scenkonst?
REVET bildades i samband med att vi satte upp en slutproduktion på Wendelsberg år 2015. När vi tog examen turnerade vi med föreställningen och så startades föreningen REVET.
Hur är det att vara ung och driva frigrupp idag?
Det har varit svårt eftersom vi märkt att man behöver lägga ner väldigt mycket tid, som man inte får betalt för till en början, och det tar verkligen tid att etablera sig. Om man vill ha en frigrupp och kunna jobba med det måste man verkligen satsa och våga lägga ner tiden! Men det är såklart också väldigt roligt, fritt och lärorikt att göra det man själv vill - det finns ju många anledningar till att vi fortsatt!
Att vara ung och samtidigt bestämma och konkretisera andra saker i livet som studier, bostad, jobb och kärleksrelationer gör också att man behöver hitta tid och hitta sätt att prioritera arbetet med frigruppen. Vi har sedan starten skapat projekt i olika konstellationer och varit öppna för att medlemmarnas liv kan gå olika vägar. Vi har alltid haft en gemensam drivkraft för gruppens fortsättning och det är viktigt när livet händer.
Ni har ju tidigare sökt k-pengar från KulturUngdom för ideella projekt men nu har ni även fått professionellt stöd från bland annat Kulturrådet. Hur har den resan varit?
Den resan har varit rätt lång och ibland tuff, eftersom vi ibland hamnar i något slags mellanläge där vi varken ses som amatörer eller professionella. Så att vi fått detta professionella stöd nu är jättekul, men det är ingenting vi tar för givet att vi kommer få igen. Där vi är nu handlar inte bara om att vi vill göra projekt, utan också att vi behöver ha möjligheter att göra projekt - där den ekonomiska aspekten är väldigt betydande. Men under tidens gång har vi nog egentligen bara sökt alla stöd vi kan, och för de bidrag vi fått har vi gjort det vi kunnat! Så vårt konstnärsskap har också formats mycket av denna resa; allt från val av material till rep-processer och sceniska lösningar.
Har ni något tips till andra som vill ta samma steg och starta en frigrupp?
Vi tror det handlar om en kombination av att ha en tydlig gemensam konstnärlig bild av vad man vill skapa, samt tid och möjlighet att prioritera gruppen och projektet. För oss har det varit viktigt att hitta en gemensam pepp, stötta varandra och tillsammans ta stegen som kan vara oklara, ansträngande och läskiga. Att vi litar på varandra både konstnärligt och praktiskt har varit en viktig väg framåt. Vi har turen att vara goda vänner, och har kul när vi umgås. I den relationen skapas mycket av våra idéer.
Vi vill också göra alla medvetna om det stora producentarbetet som krävs, det administrativa ansvaret och att det krävs föreningskunskap. Det är inte bara viktigt att ha ett konstnärligt driv utan också entreprenörsskap. En väg framåt för oss i detta har varit att vi alltid gör saker tillsammans, peppar varandra och utbyter kunskap.
Vilket är det konstnärliga teamet bakom Valet?
VALET är ett samarbete mellan två stycken frigrupper: Revet scenkonst, som har sin bas i Göteborg, och Donna Donna teater i Malmö. Vi är ett ganska stort konstnärligt team i åldrar från 25 till 34 år. Vissa av oss har medverkat i tidigare produktioner för Revet eller Donna Donna och vissa av oss är nya medverkande.
Från Donna Donna Teater medverkar Felicia Ohly som skrivit manus till föreställningen samt Emilia Bongilaj som gör scenografi och kostym. Från Revet scenkonst medverkar Dan Andersson (regissör), Annelie Horáková Eriksson (skådespelare och ljusdesigner), Osborne Petersson (skådespelare), Lovisa Perman (skådespelare), Nikola Borggård Gavanozov (skådespelare), Gabriel Brattgård (tekniker), Benjamin Johansson (ljud och musik) och Sofie Eklund (producent).
Ni samarbetar med Malmögruppen Donna Donna, hur är det att samarbeta med en grupp i en annan stad? Hur hittade ni varandra?
Vi träffade DonnaDonna när några av oss pluggade i Malmö. Vi blev vänner och har jobbat tillsammans i olika projekt och konstellationer under åren. Så det kändes väldigt naturligt och roligt att samarbeta kring detta projekt! Samarbetet handlar dels om att kunna bredda möjligheten att spela föreställningen, men också att ta vara på varandras kompetenser vi har i de olika grupperna. Från DonnaDonna står Felicia Ohly för dramatiken och Emilia Bongilaj för scenografin, någonting som inte är våra specialområden i REVET. Att arbeta från olika platser har inte varit så svårt, framförallt eftersom skådespelarna och regissören är i samma stad. Men det har varit extra viktigt med kommunikationen när vi jobbar på distans, så att ingenting faller mellan stolarna!
Berätta lite om idéen, hur kom den till?
I VALET möts fyra aspirerande statsministrar och under föreställningens gång kommer publiken vid tre tillfällen bli ombedda att rösta på den karaktär som de vill ska få makten att styra Sverige. Publiken kommer rösta med hjälp av sina telefoner genom ett digitalt system vår tekniker Gabriel Brattgård har skapat.
Projektet började med en diskussion om en brittisk artikel Osborne hade läst, om att ungdomar var mer benägna att rösta på en deltagare i en dokusåpa än i ett politiskt val. Vi började diskutera vad det beror på och vilka aspekter som gör att man röstar på en person. Samtalet ledde in på hur politiker idag beter sig på sociala medier och jämförelsen mellan influencers, och hur politikers personliga marknadsföring förändrats. Eftersom scenen är vår uttrycksform började vi översätta det här till en teaterpjäs och kom fram till att publiken då borde få välja. Eftersom vi arbetar med skriven dramatik har vi skapat ett manus där det oavsett vad publiken väljer alltid finns en skriven väg och inget improviseras.
Vi har kommit till många olika insikter under processen. En av dem är att vi inte alls skapat en föreställning, utan 24 olika teaterföreställningar. Vi har tänkt att pjäsen innehåller fyra karaktärer, men det gör den inte alls. Den viktigaste skådespelaren är publiken, som är allsmäktig och bestämmer över karaktärernas öden. Precis som i ett äkta val vill vi göra publiken till den viktigaste deltagaren. Politiker har ingen makt i sig själva, de ges makt av folket.
Skulle ni själva behövt en sådan här föreställning när ni var förstagångsväljare?
Vi tror inte det, men det beror mest på hur mycket samhället har förändrats! Vi var inte utsatta på samma sätt för sociala medier och influencerkultur, utan det var tydligare då att man röstade på ett parti och deras frågor, än kanske på en person man upplever sig ha en personlig relation till.
Ni pinpointar ju en samhällsutveckling hur politiker har blivit mer personliga och delar med sig likt influencers och föreställningen är full av spännande aktuella frågor. Är skådespelet politik - och är politik skådespel?
Det korta svaret är ja, vi tror det. Men när man går in i detalj väcker det ännu fler frågor vi utforskar och funderar på i projektet. Kanske behöver politiker anpassa sig till en viss typ av tilltal för att kunna ha möjlighet att genomföra sin politik? Tillhör det att göra en instagramstory om sitt favoritrecept i politiken, eller tvingar samhället fram det för att politiska kandidater ska kunna utöva politik?
Vi tror det finns en större samhällelig rörelse bakom som skapar det här, och att vi som väljare har ett annat förhållningssätt till offentliga personer. Föreställningen utforskar dels en ny samhällsordning där politiker beter sig som influencers, men kanske också väljare som beter sig som följare.
Hur kommer man känna sig när man går från föreställningen? Visare eller ännu mer frågvis?
Förhoppningsvis kommer man känna sig mer frågvis, och tänka på hur och varför man själv röstar. Men också hur mycket man själv är delaktig i den här kulturen, och hur vi alla bidrar till att det ser ut som det gör. Man kommer också ha skrattat väldigt mycket! Det är inte bara en föreställning som får en att tänka, utan också att skratta!
Frågorna är besvarade av: Dan Andersson, Annelie Horáková Eriksson och Osborne Petersson från REVET Scenkonst.
Om föreställningen
VALET - en surrealistisk humorpjäs av Felicia Ohly
Fyra aspirerande statsministrar möts i en interaktiv realitypjäs där du som publik genom tre röstningsomgångar bestämmer vem som ska få makten över Sverige.
Vad händer när representativ demokrati möter influencerkultur? Varför är det viktigt att vi får veta hur en partiledare ställer sig i till isbad eller hur en riksdagsperson spenderar sin lediga söndag? Är skådespelet politik - och är politik skådespel? Vad händer när väljare behöver bete sig som följare? REVET Scenkonst i samarbete med Donna Donna Teater skruvar upp och utforskar dagens politiska klimat i ett absurt kammarspel. I en slags träd-dramaturgi växer pjäsen fram och du som publik får, med hjälp av din mobiltelefon, bestämma vilken kandidat du tycker förtjänar makten över Sverige.
Välkommen till årets viktigaste val.
Föreställningen görs med stöd av: Kulturrådet, Malmö Stad, Göteborg Stad, Sveriges författarfond.
I samarbete med: Västra Götalandsregionen och Sensus.
VALET Spelas i Göteborg och Malmö våren 2022.
Premiär den 25/3 Göteborg, Masthuggsteatern
Spelperiod Göteborg: 25/3-10/4 2022
Spelperiod Malmö: 20/5-28/5 2022
Speldatum Göteborg, Masthuggsteatern:
Fredag 25/3 19.00
Lördag 26/3 19.00
Söndag 27/3 15.00
Lördag 2/4 19.00
Söndag 3/4 15.00
Onsdag 6/4 19.00
Fredag 8/4 19.00
Lördag 9/4 19.00
Söndag 10/4 15.00
Det finns ett antal skolföreställningar för gymnasieklasser att boka in sig på. Kontakta sofie@revetscenkonst för mer info!
Köp biljetter här!
För mer info om REVET scenkonst eller Donna Donna Teater besök:
https://www.revetscenkonst.se/
https://www.donnadonnateater.com/