De gamla bossarna minns och visionerar
Denna intervju är gjord av Christine Hellqvist, en av eldsjälarna som var med och grundade Kultur Ungdom (då Musik&Ungdom Väst) år 1994.
För att fira vårt jubileum har vi gett i uppdrag till Christine Hellqvist att göra några nedslag i vår ideella förenings historia och nuläge. Resultatet blev skriften "Kultur Ungdom: 30 år gammal - alltid ung" som samlar berättelser, minnen och reflektioner från föreningens tre decennier.
Håll kvar! Våga stå på er! Örat mot marken! Fortsätt nätverka och kom ihåg var det hela bottnar i. Provocera! Och släpp aldrig av och med. Det är de samlade råden från oss som lett föreningen tidigare, till Astrid Ekermo och Malin Hadarsson Bodin, som gör det nu.
Vi samlas i köket på kontoret. Egentligen skulle vi hållit till i konferensrummet, det var planen, men vi fastnar där vi suttit så många gånger, haft veckomöten, ätit mikrade luncher, skrattat och suckat och ofta fikat alltför korta stunder eftersom saker alltid är på gång. Det där med samlat förmiddagskaffe brukar aldrig lyckas på Kultur Ungdom.
Här sitter vi nu, en januarikväll 2024, vi som i något skede av föreningens historia varit verksamhetsledare. Alla här har även haft andra befattningar i föreningen,
styrelsen rekryterade oss internt när det begav sig.
Tre fattas runt bordet – nuvarande verksamhetsledaren Astrid Ekermo och Inger Unenge, som hon efterträdde, är båda sjuka. Den tredje, Roger Magnusson, han som grundade föreningen, lämnade oss redan 1996, efter två och ett halvt år på posten och möjligen kikar han på gänget från någon annan dimension, nöjd med vad han ser.
Rätt ska vara rätt – en kort övergångsperiod leddes Kultur Ungdom faktiskt av en trojka, bestående av styrelseordförande Jessica Byrskog, ekonomiadministratör Andrea Ohlander och Andreas Sollén, som även varit både biträdande och tillförordnad verksamhetsledare. Så vi är inte riktigt fulltaliga, men vi är fulla med minnen.
Själv snubblade jag, Christine Hellqvist, in i rollen som verksamhetsledare efter att ha jobbat i föreningen från start, med kommunikation, ekonomi, Musik Direkt och
allt annat som pågick. Svårt sargade av sorgen efter Rogers hastiga bortgång var vi alla och inte minst jag, som var hans livskamrat.
Men att Musik & Ungdom Väst, som den hette då, skulle leva vidare och att jag ville ta över stafettpinnen rådde det inget tvivel om, så jag bara gick på, om än
haltande emellanåt.
Styrelsen stöttade mig på alla vis och Thomas Liedström och Göran Berg anställdes. Goda praktikanter hjälpte till. Vi kämpade på med Westgothafestivalen som skulle genomföras i augusti -96 och vi fortsatte växa som förening, vi genomförde en massa Musik Direkt-uttagningar och finaler, vi startade MUV Produktion och arrangerade tjejfestivaler och turnéer. I fyra år körde jag på som verksamhetsledare, men sedan tog orken slut och jag lämnade över till Thomas Liedström.
Vad kände du att du ville ta tag i, Thomas?
– Jag var ju rätt inkörd på verksamheten efter att ha frilansat som workshopledare redan innan föreningen startade och varit alltiallo sedan 1996. Det var en skärningsperiod 2000, och vi högg tag i nya saker. UKM (Ung Kultur Möts) fick vi ta hand om i hård konkurrens med bland andra Riksteatern. Med det kom mer pengar och mer muskler och en tro på att vi kunde bli större och bättre. Medlemsantalet ökade, både genom fler föreningar och enskilda medlemmar.
Konstformerna breddades i föreningen under den perioden och Thomas anställde Sofia Lubian som ungkulturkonsulent med ansvar för UKM. När han slutade i november 2004 var det hon som tog över som verksamhetsledare.
– Jag var nyutexad och svinrädd, berättar Sofia.
Det var mycket att bära. Fler konstformer hade kommit in och allt hade vuxit. Föreningen hade bytt namn till Kultur Ungdom.
– Vi började prata om drivhusplatser som plattformar för externa projektledare, att skapa förutsättningar för det. Vinden hade börjat blåsa, Västra Götalandsregionen såg sig som ungkulturregion, men ännu var inte medel avsatta som matchade, menar Sofia och jämför med filmen, som blomstrade via Film i Väst som hade rejäla budgetar. Film var något som även Kultur Ungdom skulle komma att rymma under sitt tak. Hon anställde Sanna Eskilsson Juhlin, som ungkulturkonsulent. Sanna kom just från det hållet och därmed fanns kompetensen på plats.
Sofia gick på föräldraledighet 2007 och då vikarierade Sanna och jag som verksamhetsledare. Det var ett år som innehöll en hel del praktiskt arbete. Styrelsen hade beslutat om flytt ifrån det dyra och kalla/varma korridorkontoret i Alingsås till Göteborg och det föll på oss att leta lämplig lokal i Gamlestaden. Det tog ett tag men sedan fann vi den, och det är där vi sitter samlade nu. Vi fick också i uppdrag att på något sätt inskaffa en ny ljud- och ljusanläggning istället för den välanvända och uttjänta, och det var inte det lättaste. Inga bidrag gavs. Vi löste det med leasingavtal. Det var skönt när Sofia kom tillbaka. Och ledsamt när hon berättade att hon skulle sluta, 2010. Men Sanna Eskilsson Juhlin var uppvärmd för uppdraget, som biträdande verksamhetsledare, och tog över.
Vad såg du som du ville ta tag i?
– Jag var intresserad av det kärva, säger Sanna. Jag ville berätta för kommuner och region att såhär ser det ut! Någon behöver företräda de unga, vara deras röst. Det är en rättighetsfråga. Vi hade närheten till målgruppen.
Under Sannas tid breddades åldersspannet för denna vår målgrupp till 13-30 år. Etableringsåldern, alltså då en ung person har tagit klivet ut i eget boende och försörjning, hade förskjutits uppåt. Vi anpassade oss till det.
Glappet mellan de som ägnade sig åt konst och kultur på fritiden och de utbildade och professionella var så tydligt, menar Sanna och Sofia.
Kultur Ungdom AB bildades också under den här perioden, som ett sätt att lösa lokalhyresfrågan och för att kunna vara unga kulturutövare med bolag behjälpliga på olika vis.
Glappet mellan de som ägnade sig åt konst och kultur på fritiden och de utbildade och professionella var så tydligt, menar Sanna och Sofia. De semiprofessionella behövde någonstans att ta vägen, och få adekvat stöd. En av dessa var Iki Gonzalez Magnusson som kom till Kultur Ungdom med idén och övertygelsen att även ”funkisar”, det vill säga unga med funktionsvariationer, skulle ha chansen till kulturutövande. Integrerat med icke-funkisar. Intresse före diagnos. Det blev projektet Utopia och senare en förening med samma namn. Utopia fick en drivhusplats på kontoret, sökte och fick treårigt bidrag från Allmänna Arvsfonden och blev kvar med sina skrivbord på Kultur Ungdom under den perioden. Med stöd av ekonomiadministratören Andrea Ohlander och support från oss andra när det behövdes.
– K-merkt konst och 50/50 var också sådana projekt, säger Sanna, och det fanns även några som kom och vände, av olika skäl.
Hon upplevde under den här tiden att den institution som var svårast att nå fram till var Kulturskolan.
– Därför sökte jag jobb där, konstaterar hon och ler.
Sanna fick tjänsten på Kulturskolan, ville pröva den och Andreas Sollén gick över från biträdande till tillförordnad verksamhetsledare under hennes föräldraledighet och tjänstledighet. Med viss tvekan.
– Det gick, säger Andreas, jag hade tätt samarbete
med Andrea kring ekonomin. Det var en bra period, vi fick en extra miljon i bidrag. Jag kände att vi var älskade av regionen. Kultur Ungdom är unikt, hur ska de kunna dra ner på en sådan verksamhet?
Något som också betydde mycket var att föreningen under Andreas tid som verksamhetsledare äntligen fick ett långsiktigt uppdrag av Västra Götalandsregionen, vilket innebar större stadga och förbättrade möjligheter att planera framåt.
När Inger Unenge anställdes som verksamhetsledare 2014 var det Malin Hadarsson Bodin som så småningom (Andreas slutade 2017), blev biträdande. Hon hade praktiserat och arbetat i föreningen under flera år, och nu axlade hon det ansvaret vid sidan av sin projektledarroll för UKM.
– Kostymen har vuxit under den här tioårsperioden, säger Malin. Uppdragen har stabiliserats, det är ordning och reda på vem som gör vad. Vi är många anställda, sådär tolv till fjorton stycken och mycket har styrts upp.
Det verkar vara mer professionaliserat, rätt person på rätt plats, enas vi om vid bordet.
Det som också hänt under Inger och Malins år som ledare är att Kultur Ungdom blivit ägare till bolaget West-side Music Sweden, som tagit klivet utanför kontorets väggar och tagit en del av musiken med sig, med eget regionalt stöd. Det som den tidigare musikkonsulenten Mattias Tell byggde upp under flera år på Kultur Ungdom – ett brett internationellt nätverk av band, artister och arrangörer – har nu kunnat vidareutvecklas i Westside Music Sweden under hans ledning.
Jag slänger ut en fråga till.
Har tiden som verksamhetsledare i Kultur Ungdom påverkat er professionellt?
Sofia Lubian, som nu arbetar som avdelningschef på
Göteborgs Kulturförvaltning, har genast fyra punkter klara.
– Ja. Ett: Demokratisering av makt och medel. Två: Att lösa grejer ihop med medarbetarna. Tre: Om man driver något riktat till en speciell målgrupp, involvera den från början. Fyra: Punk.
Thomas Liedström, som arbetat som chef i flera kommuner sedan han slutade på Kultur Ungdom, anser att han fått med sig en slags grund – att jobba med folk. Och att det ska finnas enkla pengar att söka, inte bara som
förening utan även som eldsjälar.
Sanna Eskilsson Juhlin är numera verksamhets-
chef för kultur och fritid i Härryda kommun och tycker att tiden på Kultur Ungdom inneburit mycket för hennes ledarskap.
– Att våga hoppa. Att ha tillit, att vara trygg i att vara ja-sägare. Man lär sig alltid något oavsett hur det går och ja-et gör att det ofta går bra. Det finns ett stort behov av att få vuxenvärlden att fatta, på alla nivåer. Barnrätt används som argument, men är för teoretiskt än så länge, tycker Sanna.
– Unga behöver bli lyssnade på. Vi måste stärka dem i det de vill vara.
1994-1996 Roger Magnusson
1996-2000 Christine Hellqvist (vik. 2007)
2000-2004 Thomas Liedström
2004- 2010 Sofia Lubian
2010-2013 Sanna Eskilsson Juhlin
2010-2017 Andreas Sollén, biträdande VL (tillförordnad VL 2012-2013)
2012 Andrea Ohlander, tillförordnad VL, delad tjänst
2012 Jessica Byrskog, tillförordnad VL, delad tjänst
2014-2023 Inger Unenge
2017-nu Malin Bodin, biträdande VL
2023-nu Astrid Ekermo
Beställ skriften
Vi skickar gärna ett gratis exemplar av jubileumsskriften "Kultur Ungdom: 30 år gammal - alltid ung" till dig som är intresserad. Fyll i dina kontaktuppgifter i formuläret nedan så skickar vi boken till dig så snart som möjligt.
Christine Hellqvist är en av eldsjälarna som var med och grundade Kultur Ungdom (då Musik&Ungdom Väst) år 1994. Hon arbetade först som projektanställd med ansvar för kommunikation men var även involverad i föreningens ekonomi och arbete med Musik Direkt. När Roger Magnusson, Kultur Ungdoms grundare och första verksamhetsledare, gick bort 1996 tog Christine över hans roll. Hon ledde föreningen i fyra år och vikarierade även som verksamhetsledare 2007.
Foto: Patrik Gunnar Helin