
Att använda readings som strategi
Sedan start har Manuslabbet vuxit genom en rad inspirerande aktiviteter och samarbeten. En röd tråd genom Manuslabbets aktiviteter har varit att få höra sin text i ett rum med andra. Alltså att använda readings som en strategi för skrivandeprocessen, för att få nya perspektiv på sitt arbete. Manuslabbet har strävat efter att skapa nya möjligheter för unga dramatiker och manusförfattare med allt från skrivarläger och workshops till readings och internationella utbyten.
Här är några av de viktigaste milstolparna i vår resa:
Under 2020 inleddes verksamheten med flera betydelsefulla projekt. Vi arrangerade skrivarläger på Tidaholms folkhögskola och genomförde en workshop med Kristian Hallberg. Under året fick deltagarna också coaching av dramatikerna Erika Lindahl och Max Bolotin. Ett särskilt minnesvärt projekt var publiceringen av boken "Smak av liv", som samlade dramatiska stycken från deltagarna.
2021 flyttade vi fokus mot ljudberättelser genom ett läger på iFocus Studios. Under detta år genomförde vi även en workshop där audiella verk presenterades i biografformat.
2023 blev ett aktivt år med flera readings på Atalante. I september medverkade Rebecka Ivarsson, Farzaneh Sadeqi och Love Hjertberg, och i november deltog Anna Axelsson, Elin Roslund, Julia Nicolaisen och Simon Andersson. Vi fortsatte också med coaching av dramatiker och manus-skribenter genom workshops.
Under 2024 har utvecklingen fortsatt. Vi har haft en reading på Atalante i april med Anna Axelsson, Emma Aurora Vehre, Ture von Reis, Siri Berzelius, Emma Linnéa Arvidsson och Jakob Benjaminsson. Workshoparna med coaching av dramatiker och manus-skribenter har fortsatt, och vi har även genomfört en utbytesresa med Unge Viken Teater i Norge.
Att höra sin text
Läsningarna har också fungerat som en nätverksyta för andra som delar intresset för manus och dramatik och har varit uppskattat av både deltagare och publik. Att höra sin text uppläst kan avslöja aspekter som är svåra att fånga i det skrivna ordet. Plötsligt blir tempot tydligt, tonfall och pauser framträder, och man får omedelbar feedback på hur dialogen tolkas och hur karaktärerna kommer till liv.
Detta perspektivskifte är ovärderligt för det fortsatta arbetet. Du kan höra vad som fungerar och var texten kanske behöver justeras, hur orden flyter i munnen på en skådespelare, och hur dina karaktärers röster låter i praktiken. Dessutom får du en första inblick i hur din text kan uppfattas av en publik, vilket kan vara avgörande för att finslipa både form och innehåll.
Readings erbjuder inte bara ett kreativt laboratorium utan också ett tillfälle att möta andra som delar samma passion för dramatik och manusskrivande. Genom att delta i readings öppnar du upp möjligheter att nätverka, utbyta idéer och samarbeta med andra inom branschen. Dessutom får din text en första chans att möta en publik, vilket kan ge värdefull insikt och inspiration inför det fortsatta arbetet.