Skip to main content
17 dec 2019

Kritikgruppen - "Förvirrat om högaktuella ämnen"

“Det krävs att man läst boken för att ha en chans att hänga med”.
Mauritza Klingspor ser Madame Bovary på Folkteatern i Göteborg och gör sitt bästa för att få grepp om handlingen. 
Samarbete Scenkonstguiden: Kritikgruppen


Foto: Mats Bäcker

Föreställningen Madame Bovary på Folkteatern är baserad på Gustave Flauberts roman från 1856. Berättelsen utspelar sig i Frankrike på 1800-talet och handlar om en frustrerad kvinna fast i ett olyckligt äktenskap som fyller sin tid med kärleksaffärer och shopping. Tillslut kommer skulderna ikapp henne, kärleksrelationerna tar slut och hennes tillvaro faller isär.

Under första halvan av föreställningen gjorde jag mitt bästa för att få ett grepp om handlingen. Jag kunde inte låta bli att tänka att det kanske var mitt eget fel, att jag helt enkelt inte förstår mig på svår teater. Men när det var paus tjuvlyssnade jag på besökarnas småprat och förstod att jag inte var ensam. Det var inte lätt att förstå vad föreställningen egentligen handlade om.

Föreställningen bestod av många olika trådar, teman och karaktärer. Men trådarna var så många att man inte visste vilka man skulle följa. Intresset fångas flertalet gånger, men snabbt gick det vidare för att handla om något annat. Det är synd, då föreställningen behandlar intressanta ämnen, såsom konsumtionshets och kapitalism. Det är ämnen som är högaktuella men som föreställningen tyvärr inte gick på djupet med, vilket både leder till besvikelse och förvirring. Förvirringen ligger dels i vad föreställningen egentligen handlar om, och dels i vad den ville ha sagt.

Trots detta gjorde skådespelarna ett bra jobb. De var skickliga och höll en bra nivå. I princip alla skådespelare var ute på scen samtidigt, även om de höll sig tysta i bakgrunden. Till den
vackra scenografin var det ett intressant inslag. Det verkar som att det krävs att man läst boken för att ha en chans att hänga med i handlingen. Men jag tycker inte man ska behöva ha läst en dammig klassiker för att förstå en teaterföreställning. Precis som att man inte ska behöva läsa boken innan man ser filmatiseringen av den.

Jag tror att föreställningen skulle vinna på att man skalade bort en del för att kunna gå på djupet med annat. Då skulle den kunnat bli intressant och meningsfull. Det finns en risk att man skrämmer bort ovana teaterbesökare med föreställningar som Madame Bovary, när man spelar över huvudet på publiken.

Madame Bovary
Folkteatern, Göteborg
Spelas till och med 19 december

Idé: Frida Röhl och Magnus Lindman

Medverkande: Camila Bejarano Wahlgren, Sanna Hultman, Kim Lantz, Victoria Olmarker, Ulf Rönnerstrand, Sara Shirpey, Jonas Sjöqvist, Helmon Solomon, Leonard Terfelt, Sara
Wikström, Emma Österlöf.


Kritikgruppen
Nu under hösten driver KulturUngdom tillsammans med Scenkonstguiden en fokusgrupp kring kulturjournalistik och kulturkritik, en grupp bestående av sex personer som under hösten fördjupar sig kring konsten att skriva om konst och scen. Under hösten kommer gruppen experimentera loss med olika typer av reflektioner, recensioner och publikationer. Vi tar på oss kritikerhatten och låter samtalet om konsten flöda!