
Kritikgruppen - "Dockteater som gör det verkliga verkligt"
“En blandning av humor och allvar som resulterade i hög underhållningsfaktor”. Tuva Lantz har sett Erik Holmströms version av pjäsen Doktor Faustus på Folkteatern i Göteborg.
Samarbete Scenkonstguiden: Kritikgruppen
Foto: Nadim Elazzeh
Jag kan ibland se ett scenario framför mig där jag har allt. Tankebanor sätts igång som får mig att tro att oändligt med pengar, popularitet, vackra saker, framgång och hyllningar på något sätt skulle radera allt jobbigt med livet. Tron att materiell lycka är den sanna lyckan. Jag får dessa idéer av samhället, av sociala medier, och även om jag kan tänka ett extra varv och förstå att det inte är den enda sanningen så är det svårt att skaka av sig. Huvudkaraktären i Doktor Faustus blev lovad just detta. Han fick, i utbyte mot sin själ, önska sig vad han ville. Publiken fick följa Faustus resa när han velade mellan vad han skulle önska sig. Han sökte efter lyckan och samlade på sig just materiell lycka genom sina önskningar, för att komma fram till att han fortfarande inte var nöjd.
Regissören Erik Holmström valde att sätta upp sin version av Doktor Faustus som en dockteater. Genom att kolla på något “overkligt” blev det på något sätt ännu mer verkligt. Jag har aldrig sett på dockteater innan och jag var positivt överraskad. Skådespelarna som höll i dockorna och gjorde deras röster syntes också, och adderade ytterligare en dimension av karaktärerna med sina ansiktsuttryck. Pjäsen var lång men det var trots det ingen risk att bli uttråkad. Med täta miljöombyten, nya karaktärer som dök upp under pjäsens gång, och de långa, rappa, dynamiska och väldigt roliga monologerna blev det aldrig tråkigt. Replikerna lät inte som något annat jag har hört tidigare. Karaktärerna var otroligt tvekande i mycket och det visade sig i replikerna. Repliker som: “Jo, eller ja, eller nej, eller jag vet väl inte, eller kanske vet jag, eller inte, eller ja, eller kanske.” Mycket jante. Inte ska väl jag, hur vet man vad man vill? Hur blir man nöjd egentligen? Hur hittar man kärlek? Hittar man vänskap? Genom att beröra dessa ämnen och låta karaktärerna kämpa med dessa problem blev berättelsen relaterbar. Mycket av skratten i publiken kom nog från att de kände igen sig i Faustus monologer fyllda av tvivel och beslutsångest.
Jag tyckte verkligen om Doktor Faustus. Den var underhållande, färgstark och tog tag i verkliga och jobbiga tankar med humor och spännande karaktärer. Den fick mig att förstå att det finaste jag har är de personerna jag har runt omkring mig. Utan dem hade livet inte varit lika roligt, oavsett hur mycket prylar, pengar och framgång jag har.
Doktor Faustus
Folkteatern Göteborg
Spelades till 4 januari 2020
Regi och manus: Erik Holmström, fritt efter Christopher Marlowe
Medverkande: Andrea Edwards, Pelle Grytt och Malin Morgan
Kritikgruppen
Nu under hösten driver KulturUngdom tillsammans med Scenkonstguiden en fokusgrupp kring kulturjournalistik och kulturkritik, en grupp bestående av sex personer som under hösten fördjupar sig kring konsten att skriva om konst och scen. Under hösten kommer gruppen experimentera loss med olika typer av reflektioner, recensioner och publikationer. Vi tar på oss kritikerhatten och låter samtalet om konsten flöda!
Tuva Lantz är 19 år och boendes i Göteborgs skärgård. "Jag är rädd för att säga vad jag tycker. Det finns inga rätt och fel när det kommer till åsikter, men ibland känns det så. Speciellt när det handlar om konst. Med hjälp och dessa konstkritik-texter vill jag lära mig att skriva vad jag tycker, utan att vara rädd för att tycka fel."